Manden med de mange maritime forbindelser

Manden med de mange maritime forbindelser

Civilingeniør Hans Otto Kristensen har i en årrække været engageret i Mercy Ships Danmark, hvor han bl.a. har sørget for stærke forbindelser til den maritime verden og også holdt foredrag med fokus på hospitalsskibets drift, byggeteknik og historie.

Maria Hansen,  

Allerede i 1978-79 fattede en ung Hans Otto Kristensen stor interesse for det skib, der senere skulle blive til Mercy Ships skattede hospitalsskib Africa Mercy. Hans Otto Kristensen var som civilingeniørstuderende på Danmarks Tekniske Universitet ved at skrive sit afgangsprojekt, bl.a. om den færge, der var ved at blive bygget på Helsingør-værftet. Det var selvfølgelig Storebæltsfærgen Dronning Ingrid, der kom i funktion som togfærge mellem Korsør og Nyborg i 1980, og altså senere blev ombygget til hospitalsskib.

Gennem hele sit liv har Hans Otto Kristensen haft en ualmindelig stor passion for skibsfart. Han har beskæftiget sig med dansk skibsfart samt skibsteknisk forskning og udvikling. Fx som adjungeret professor og seniorforsker på DTU frem til 2012, hvor han tiltrådte en stilling som chefkonsulent hos Danmarks Rederiforening med ansvar for foreningens politik inden for skibes energiforbrug og CO2- udslip samt tilhørende forskningsaktiviteter.

Han har gennem mange år været rådgiver for FN’s søfartsorganisation, IMO, hvor han har været en af nøglepersonerne i tilblivelsen af nye verdensomspændende regler og beregningsmetoder for skibes CO2-udslip. Han øser gerne ud af sin enorme skibsviden og bliver brugt som ekspert af danske medier, senest da et containerskib havde sat sig fast i Suezkanalen.

Et tilfældigt møde med mening
Ved siden af et travlt arbejdsliv har interessen og historien om skibet, han mødte på værftet i Helsingør i sin ungdom snoet sig ind og ud af hans liv. Som rigtig mange andre danskere har Hans Otto sejlet med Dronning Ingrid som togfærge. En mørk og stormfuld aften i hjembyen Kokkedal stødte han på læge Preben Bredesgaard, der på det tidspunkt udgjorde den frivillige ledelse i Mercy Ships Danmark.

”Jeg kendte godt lidt til Mercy Ships, og vidste også, hvem Preben Bredesgaard var. Da jeg så, at han ligesom mig var ude og gå en aftentur, tog jeg kontakt”, fortæller Hans Otto Kristensen.

Han er sikker på, at der var en dybere mening med, at deres veje skulle krydses, for det viste sig, at Preben Bredesgaard og Mercy Ships Danmark i den grad havde brug for Hans Otto Kristensens hjælp.

I 1999 var Dronning Ingrid blevet købt af Mercy Ships og skulle nu ombygges til verdens største civile og topmoderne hospitalsskib. Ombygningen foregik i Newcastle, det var en lang og mangeårig proces med mange bump på vejen.

”Den mørke aften i 2008 på villavejen i Kokkedal fortalte Preben mig, at der var problemer, fordi de manglede de originale tegninger af skibets vinduer. Jeg kunne fortælle ham, at de tegninger lå hjemme hos mig! Det viste sig, at det faktisk var min tidligere chef, der var ansvarlig for ombygningen, og jeg sørgede for, at tegningerne blev leveret”.

Siden den aften har Hans Otto Kristensen fulgt hospitalsskibets færd endnu tættere, og i 2009 trådte han ind i Mercy Ships bestyrelse. Her har han siddet og øst ud af sin store maritime viden, skabt tætte forbindelser til maritime virksomheder og organisationer og holdt foredrag om Mercy Ships arbejde – især med fokus på det skib, som hans hjerte brænder så varmt for.

Han beskrives som et menneske, der gennem hele sit frivillige virke har været meget tro mod kombinationen mellem det maritime og den kristne mission i Mercy Ships. Gennem sit stærke netværk i den maritime branche har sørget for opbakning og støtte til Mercy Ships’ arbejde.

I november 2020 trådte Hans Otto Kristensen ud af Mercy Ships bestyrelse:

”Nu er det blevet tid til at overlade arbejdet til andre og væsentligt yngre kræfter, der kommer med nye og interessante baggrunde”, som han siger.

URL: https://www.mercyships.dk/manden-med-de-mange-maritime-forbindelser/