fbpx
Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:
Vellykket generalforsamling 2022

D. 21. april afholdt Mercy Ships Danmark den årlige generalforsamling i Danske Rederiers lokaler med deltagelse af bestyrelsesmedlemmer, medlemmer og ansatte.

Generalforsamling 2022
Mercy Ships Danmarks årlige generalforsamling blev i år afholdt i de smukke omgivelser hos Danske Rederier, der i oktober 2021 indgik et partnerskab med os.

Du kan læse referatet fra generalforsamlingen her.

Dagen startede med et årsmøde, hvor der blev talt om brugen af hospitalsskibe. Her fortalte Generalsekretær Vibeke Hauge Førrisdahl blandt andet om den nuværende udstilling i Kolding, som Mercy Ships Danmark i samarbejde med Sygeplejehistorisk Museum har sommeren over. Udstillingen viser blandt andet, hvilket fantastisk arbejde vores frivillige udfører på hospitalsskibet Africa Mercy og snart også på vores nye skib Global Mercy.

Der blev også vist en 3D-rundvisning af Global Mercy. Det flydende hospitalsskib har 12 dæk og er udstyret med førsteklasses faciliteter, der gør det muligt at levere kirurgisk pleje i Afrika og bidrage til en bæredygtig udvikling af de kirurgiske færdigheder hos det lokale sundhedspersonale.

Kort om året
2021 var for Mercy Ships et spændende år: Vores nye skib Global Mercy bestod sin prøvesejlads, så vi i fremtiden kan hjælpe dobbelt så mange mennesker i Afrika.

I hele 2021 var hospitalsskibet Africa Mercy, der er den tidligere Storebæltsfærge, på værft på Tenerife grundet Covid-19. I stedet blev der skuet op for indsatsen i Afrika i hele 13 lande for at hjælpe patienter. Danmark sendte i 2021 tre volontører til skibet.

Selvom skibene ikke var i drift, blev der lavet medicinsk arbejde i Afrika. Der blev blandt andet sendt 109.204,69 til Hope Ignited Pediatric Ward i Guinea. For at hjælpe den afrikanske befolkning mod Corona-pandemien blev der desuden sendt 400.000 kr. til Covid-19 vacciner, der blev udrullet i samarbejde med UNICEF i flere afrikanske lande.

Særligt fokus på uddannelse og træning
Støtte til uddannelse og træning var også et særligt fokus i 2021. I alt er 799.956,53 kr. brugt til uddannelsesprogrammer. Heraf blev sendt 300.000 kr. sendt til ”Mental Health”-kurser i Sydafrika, der har været hårdt ramt af Corona.

Derudover har vi i 2021 støttet landbrugsprogrammet ”Food for Life”, som udbydes til lokale landmænd for at sikre dyrkning af ernæringsrigtige råvarer. Det giver mulighed for en mere varieret kost, som forebygger sygdomme og deformiteter, der ofte ses om følge af underernæring hos især børn og gravide kvinder.

Året der gik
Til trods for økonomiske udfordringer blev det muligt at lukke året 2021 med et resultat på 99.072 kr. Året sluttede altså med et bedre resultat end budgetteret.

Du kan læse årsregnskabet her.

Underskrevet version kan fremsendes efter ønske.

Tak til alle jer, der var med til årets generalforsamling. Vi håber at se flere af jer til generalforsamlingen i 2023!